درآمد قابل توجه باغداران برزیلی و اسپانیایی از صنعت مرکبات
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوههای نیمهگرمسیری با اشاره به اینکه صنعت مرکبات در مازندران وجود ندارد، گفت: نبود صنایع تبدیلی و حمل و نقل در بخش مرکبات از کمبودهای این بخش بهشمار میرود.
مرتضی گلمحمدی، کیوی و مرکبات را از محصولات مهم باغبانی در ایران نام برد و افزود: این محصولات میتواند ارزآوری، اشتغال و همچنین تأثیر مهمی در سلامت افراد جامعه داشته باشند.
وی با بیان اینکه ایران با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی و ۴,۵ میلیون تن مرکبات در جایگاه مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: مرکبات تولیدشده مازندران شامل پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپفروت و لیموشیرین و ارقام زینتی است و با توجه به اقلیم و آب و هوای شمال کشور بخصوص استان مازندران، کیوی تولید شده و همچنین مرکبات دارای خصوصیات کیفی قابل توجهی در مقایسه با ارقام وارداتی است.
گلمحمدی تصریح کرد: در نظرسنجی از مردم درباره طعم، عطر و مزه ارقام وارداتی بهویژه درباره مرکبات و همچنین در تعدادی از میوههای دیگر، مصرفکنندگان بارها اعلام کردهاند که این میوهها دارای ظاهری زیبا و مردمپسند هستند.
وی به جایگاه مرکبات در کشور اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به جایگاه ایران در تولید این دو محصول در دنیا که در جایگاه پنجم و هفتم قرار دارد، بهنظر میرسد تقویت برخی از زیرساختها در افزایش صادرات و ارزآوری این دو محصول میتواند در توسعه آن نقش مهمی داشته باشد.
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوههای نیمهگرمسیری یادآور شد: بهدلیل عدم وجود انبارهای فنی و استاندارد، کمبود صنایع تبدیلی و فرسوده شدن ماشینآلات کارگاههای آبمیوهگیری و نبود وسایل حمل و نقل دارای شرایط مطلوب و استاندارد و همچنین عدم توجه ویژه به مسائل بستهبندی که یکی از نکات اساسی جهت صادرات محصولات کشاورزی است، سالانه بخش قابل توجهی از میوههای تولید شده با وجود کیفیت و کمیت مناسب ضایع شده و خسارت هنگفتی را به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان این محصول وارد میکند.
گلمحمدی درباره سرمایهگذاری در بخش مرکبات تأکید کرد: سرمایهگذاری زیربنایی در بخش مرکبات حیاتی و ضروری است؛ در کشورهایی که توسعه صادرات این محصولات از موفقیتهای بالایی برخوردار است، مجموعه فعالیتهای تولید صنایع جانبی بازار و تجارت به صورت یک مجموعه به نام صنعت مرکبات وجود دارد.
وی اظهار داشت: از موفقترین کشورهای دارای صنعت مرکبات میتوان به کشور برزیل و اسپانیا اشاره کرد که سالانه درآمد قابل توجهی از صادرات آبمیوه و میوه تازه نصیب باغداران این کشورها میشود.
گلمحمدی درباره کاهش هزینه تولید در صادرات محصولات گفت: یکی از مواردی که میتواند در افزایش صادرات و رقابت با تولیدکنندگان دنیا و همسایگان مطرح شود؛ کاهش هزینه تولید و سیاستهای حمایتی در صادرات محصولات است، از این رو با استفاده یافتههای تحقیقاتی و تولید محصول با محوریت دانش بنیان میتوانیم نقش ویژهای در افزایش و ارتقای محصولات داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بر اساس فعالیتهای تحقیقاتی توسط پژوهشکده مرکبات و میوههای نیمهگرمسیری و حضور فعال بخش خصوصی بسیاری از ارقام تجاری و مطرح در دنیا در سالهای گذشته وارد کشور شده است، افزود: این بخش پس از ارزیابی ماندگاریها و مناسب بودن برای اقلیمهای مرکبات معرفی و هرساله بر سطح این محصولات افزوده میشود و یکی از اولویتهایی که در حوزه باغداری مرکبات بر اساس برنامه زمانبندیشده میتوان اشاره کرد، جایگزینی ارقام باکیفیت و اصلاحشده و عاری از ویروس به جای ارقام قدیمی و غیراقتصادی است.
گلمحمدی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در کشورهای پیشروی مرکبات به آن دست یافتهاند و باغداران بهصورت عملی استفاده کردهاند، استفاده از فنآوریهای نوین در عرصه تولیدات است که میتواند نقش بسزایی در کاهش هزینههای تولید داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که در افزایش تولید محصول با کیفیت و کمیت مناسب و صادرات محصول نقش اساسی دارد، حمایت از فعالیتهای علمی و پژوهشی و تقویت اتحادیههای قوی و تخصصی و حمایت از آنها جهت این امر است.