• Demo Image
  • Demo Image
  • Demo Image

آغاز همکاری تحقیقاتی ایران و ژاپن برای پیش بینی ریزگردها

96/02/27

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان شامگاه دوشنبه در نشست با نمایندگان وزارت محیط زیست ژاپن گفت: وزارت محیط زیست ژاپن و ایران تفاهم نامه ای برای تبادل اطلاعات و همکاری در حوزه پسماند و سایر مسائل زیست محیطی منعقد کردند که ریزگردها نیز از جمله این موارد است.

احمدرضا لاهیجان زاده بابیان اینکه ژاپن در معرض گرد و غبار کشورهای همسایه قرار دارد، افزود:این کشور تجربه ای در زمینه پیش بینی و هشدار در زمان وقوع پدیده گرد و غبار دارد که این سیستم از سوی دانشگاه های این کشور ابداع و در کشور مغولستان و چین نصب شده است.
وی افزود: قرار شد این سیستم به صورت آزمایشی در ایران نیز استفاده شود، به همین منظور دو نقطه در خوزستان و سیستان و بلوچستان که بیشترین مشکل را زمینه گرد و غبار دارند، تعیین شده است.
لاهیجان زاده تاکید کرد: نصب این سیستم فعلا در مرحله تحقیقات بوده و پس از یک سال کار، در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش ها می توان از آن در نقاط دیگر نیز استفاده کرد.
وی با بیان اینکه سیستم تحقیقاتی ژاپن تا شهریور امسال در اهواز نصب می شود، اظهار کرد: به دلیل نیاز به اینترنت مطمئن، قرار است این دستگاه در اداره کل محیط زیست خوزستان نصب شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در تشریح نحوه کار این سیستم توضیح داد: این دستگاه قابلیت تشخیص و پیش بینی توده گرد و غبار را تا ارتفاع ۱۲ کیلومتر دارد، همچنین این دستگاه می تواند منبع ذرات گرد و غبار (طبیعی یا صنعتی) را مشخص کند. همچنین می توان از این دستگاه در زمان وقوع پدیده وارونگی دما (اینورژن) و تعیین میزان آلودگی ناشی از صنعت و یا خودرو، نیز استفاده کرد.
وی با تاکید بر تطابق این سیستم با شرایط هوایی و اقلیم اهواز، گفت: در صورتی که این دستگاه با شرایط آب و هوایی ما منطبق شود، می توان از آن در مناطق دیگر برای پیش بینی و هشدار استفاده کرد.
لاهیجان زاده اضافه کرد: ژاپنی ها تا گرد و غبار با غلظت یک هزار و ۳۰۰ میکروگرم را توانسته اند با این سیستم اندازه گیری کنند، در حالی که در خوزستان گرد و غبار تا ۱۰ هزار میکروگرم نیز رسیده است که این مساله لزوم تطابق این سیستم را نشان می دهد؛ از سوی دیگر شرایط دمایی و رطوبت بالای خوزستان مسائل جدیدی برای این سیستم است به همین دلیل این دستگاه حداقل تا یک سال باید به صورت تحقیقاتی به کار گرفته شود.
به گفته وی، این دستگاه می تواند جایگزین سیستم موسوم به ‘لیدار’ شود زیرا لیدار می تواند برای پروازها ایجاد مشکل کند.